Robimy naszą pierwszą grę – cz. 10, czyli nasze grafiki do gry i dlaczego nazywamy je „duszkami”?

Cześć, witam Was w kolejnym odcinku serii „Robimy naszą pierwszą grę„. Dla przypomnienia – ja, z zawodu grafik i moja córka, z zawodu Dziecko, postanowiłyśmy zrobić naszą pierwszą w życiu wspólną grę. Do jej zaprogramowania wybrałyśmy język Scratch, a w poprzednich odcinkach serii omawiałyśmy jak zrobić burzę mózgów i jak można na wiele różnych sposobów stworzyć grafikę do gry, która będzie działać w Scratch’u.

Tablet z włączoną stroną Scratch - widoczne grafiki kotka, czarodzieja, jabłka i złotego klucza oraz fragment kodu.

W dzisiejszym wpisie kończymy z tematem grafiki i przedstawiamy Wam wygląd naszej gry – postaci, tła, elementy interfejsu, które w kolejnych odcinkach będziemy z Młodą programować. Jeśli nasze grafiki Wam się podobają, a jeszcze nie macie pomysłu na własne, to na końcu tego wpisu zamieszczam je do pobrania za darmo.

Wydrukowane grafiki dwóch głównych duszków - kotka i czarodzieja Czarnodzielnika

Jak wspomniałam wyżej mamy za sobą sporo pracy – zaplanowałyśmy grę, stworzyłyśmy grafikę do Scratch’a. Wiemy już, jak korzystać z gotowych obrazków i jak tworzyć własne grafiki. Teraz czas dokładnie omówić, czym są „duszki” (👻 ta nazwa padła już w tej serii kilka razy) i dlaczego są takie ważne?

Co to są „duszki” w Scratch’u?

W Scratch’u „duszek” to każdy element gry, który możemy animować lub zaprogramować. Mogą to być:

  • postacie (np. nasz pomarańczowy kotek 🐱)
  • przedmioty do zebrania (np. jabłka 🍎)
  • przeszkody (np. ściany labiryntu 🧱)
  • przeciwnicy (np. Czarnodzielnik 🧙‍♂️)
  • elementy ozdobne (np. dekoracyjne elementy tła 🌳)
  • elementy interfejsu (np. przycisk „pauza” ⏸️)

Krótko mówiąc – wszystko, co się rusza, zmienia, reaguje na gracza lub działa w jakikolwiek sposób w naszej grze, to właśnie „duszek”.

Skąd ta nazwa? (historia nazwy „duszek” w Scratch’u)

Słowo „duszek” pochodzi z angielskiego „sprite” – terminu używanego w tworzeniu gier komputerowych na określenie animowanych elementów na ekranie. W dawnych grach duszki były oddzielnymi warstwami grafiki nakładanymi na tło i często miały ograniczoną liczbę klatek animacji. Twórcy Scratch’a użyli tego określenia, bo ich platforma edukacyjna pozwala na podobne działanie – nakładanie postaci i elementów na interaktywną scenę.

Dlaczego „duszek” jest ważny w naszej grze?

Każdy duszek w naszej grze pełni określoną rolę i jest odpowiedzialny za określone zadania:

  • Kotek – główny bohater, którym sterujemy.
  • Jabłka – przedmioty, które musimy zebrać, aby zdobyć punkty.
  • Klucz – niezbędny element do wygrania gry.
  • Czarnodzielnik – przeciwnik, który utrudnia osiągnięcie celu.

Każdy z tych elementów to osobny duszek z własnym zestawem skryptów (poleceń), które mówią mu, jak się ma zachować.

Tablet z włączoną stroną Scratch - zbliżenie na wczytane duszki do gry

Jak dodawać i edytować duszki w Scratchu?

1. Dodawanie nowego duszka:

  • Kliknij przycisk „Dodaj duszka” (ikonka z kotkiem w prawym dolnym rogu).
  • Wybierz coś z bazy gotowych duszków, dodaj grafikę znalezioną w Internecie, narysowaną przez Ciebie w innym programie, na kartce papieru , albo w samym Scratch’u (jak to zrobić dowiesz się w części 5, 6, 7, 8 i 9 naszej serii).
Widok ekranu w Scratch - jak wczytać własnego duszka?
Widok ekranu w Scratch - jak wczytać własne tło?
Widok ekranu w Scratch - jak ustawić wymiary grafik?

2. Przypisywanie skryptów do duszków:

  • Każdy duszek ma swoje własne „miejsce” na skrypty.
  • Po kliknięciu duszka widzimy jego przypisane skrypty i możemy tworzyć nowe.
Widok ekranu w Scratch - przykładowy skrypt dla wybranego duszka.

Przykład: Nasz pomarańczowy kotek jako duszek

  1. Dodanie duszka: Na początku projektu domyślnym duszkiem jest kotek Scratch.
  2. Personalizacja: Możemy zmienić jego wygląd, dodać kolejne kostiumy (klatki animacji) i przypisać mu ruch.
  3. Zachowanie duszka: Tworzymy skrypty odpowiadające za poruszanie się kotka, a w dalszej kolejności reagowanie na ściany labiryntu i przedmioty, które spotka na swojej drodze.

WAŻNA RADA

Warto nazywać swoje duszki tak, aby od razu wiedzieć, do czego służą (np. „Kot_Bohater”, „Jablko1”, „Przeciwnik_Czarnodzielnik” – nazwy duszków „nie lubią” spacji). Dzięki temu łatwiej utrzymasz porządek w skryptach. Jako grafik też dostałam taką radę na początku swojej kariery („naucz się od razu podpisywać każdy element swojej grafiki”) i dzięki niej nie raz moja praca szła sto razy szybciej! 💨 😎

Duszek w Scratchu to jak aktor w filmie – ma swoje zadania i role do odegrania. Dzięki nim nasza gra staje się pełna życia i akcji. Teraz, gdy wiesz, czym są duszki i jak je tworzyć, możesz zacząć nadawać im funkcje, które uczynią Twoją grę wyjątkową.

Dajcie znać, jakie duszki pojawiły się w Waszych projektach i jaką rolę będą odgrywać! Do usłyszenia w kolejnym wpisie! 😊

LICENCJA

Pliki grafik do naszej pierwszej gry oddaję do pobrania za darmo, ale TYLKO do użytku prywatnego! Nie zezwalam na komercyjne wykorzystanie (zarobkowe) zarówno samego pliku, jak i projektów z niego powstałych. Ani plik, ani treści w nim zawarte nie mogą również służyć do stworzenia materiałów komercyjnych.

Jednocześnie zezwalam na nieodpłatne wykorzystanie grafik do naszej pierwszej gry do celów edukacyjnych, np. podczas zajęć w Przedszkolu czy Szkole, ale proszę o wiadomość z informacją na adres kontakt@mamadesigner.pl (informacji tej używam do celów statystycznych).

Pliki udostępniam za darmo, jednak osoby, które mają ochotę mnie wesprzeć finansowo, mogą postawić mi wirtualną kawę na buycoffee.to/mamadesignerpl/ (nie trzeba logować się w serwisie).

Zainteresowanych zakupem licencji komercyjnej proszę o kontakt pod adresem kontakt@mamadesigner.pl.

LINK DO POBRANIA GRAFIK DO NASZEJ PIERWSZEJ GRY

Poniżej znajdziecie wszystkie szczegóły grafik, a także linki do pobrania darmowych plików.

Szczegóły grafik:

  • Rodzaj plików: .png
  • Format plików:
  • Kolorystyka: kolor
  • Zalecana grubość papieru: –
  • Rodzaj wydruku:
  • Ilość stron do wydruku:

Do usłyszenia wkrótce!

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *