Robimy naszą pierwszą grę – cz. 8, czyli grafiki ciąg dalszy – tworzymy własne grafiki w sposób analogowy – niepowtarzalny urok dziecięcych rysunków

Miło mi widzieć Was w kolejnym wpisie z serii „Robimy naszą pierwszą grę„. Dzisiaj mam dla Was kolejny wpis dotyczący grafiki do naszej gry, bo nie ukrywam, że mnie jako graficzce najłatwiej pisze się właśnie o tym temacie 😉 A pytanie, na które dziś sobie odpowiemy, to: jak stworzyć własne grafiki do gry w Scratch’u, wykorzystując nasze rysunki powstałe na papierze?

Dzisiaj podejdziemy do tworzenia grafiki do cyfrowej gry nietypowo, bo analogowo! To kolejny krok w naszej podróży po Scratchowym świecie, który pozwoli Wam i Waszym Dzieciom przenieść swoje własnoręczne rysunki do gry 🤯

Podsumowanie dotychczasowych etapów

Dotychczas poznaliśmy już różne sposoby na wprowadzanie grafik do naszej gry w Scratchu – korzystaliśmy z gotowych grafik w bazie Scratcha, dodawaliśmy obrazki znalezione w Internecie, a nawet tworzyliśmy własne grafiki w zewnętrznych programach graficznych. Teraz czas na coś wyjątkowego – ręcznie rysowane grafiki, które przekształcimy w elementy naszej gry. Wcześniejsze etapy tworzenia naszej pierwszej gry znajdziecie w naszej serii „Robimy grę„.

Dlaczego warto tworzyć grafiki analogowe?

Tworzenie grafik analogowych, czyli rysowanych ręcznie, to świetny sposób na dodanie autentycznego, osobistego charakteru do Waszej gry. Dzieci mają szansę wyrazić swoją wyobraźnię w pełni, a ich rysunki mogą stać się bohaterami, obiektami czy elementami tła w grze. Dodatkowo, wspólne rysowanie to świetna zabawa i sposób na rozwijanie kreatywności! Dzieci mogą czuć się bardziej komfortowo rysując na papierze niż na ekranie.

Jak stworzyć grafikę analogową i dodać ją do gry?

  1. Rysowanie na papierze
    • Przygotujcie kartkę papieru, ołówki, kredki, farby – cokolwiek, co macie pod ręką. Zachęćcie dziecko do narysowania bohatera gry, przeciwnika, elementu tła lub dowolnego innego obiektu, który może znaleźć się w naszej grze.
      (Pamiętacie? Projektujemy labirynt. Przypomnę – na obecną chwilę dominującym pomysłem na naszą grę jest labirynt, głównym bohaterem będzie pomarańczowy kot, którego zadaniem będzie zbieranie jabłek i zabranie klucza CZARNODZIELNIKOWI! ;P)
    • Ważne, aby rysunki miały wyraźne kontury i były dobrze widoczne – to ułatwi późniejsze przekształcenie ich na cyfrowe grafiki.
  2. Skanowanie lub fotografowanie
    Gotowe rysunki można zeskanować przy użyciu skanera lub zrobić ich zdjęcia telefonem. Upewnijcie się, że skan lub zdjęcie jest dobrze oświetlone i rysunek jest wyraźnie widoczny.
  3. Przygotowanie grafiki do użycia
    Przesłane obrazy można dodatkowo edytować w programach graficznych (np. GIMP, Photoshop, Paint), aby usunąć tło, jeśli nie jest potrzebne. Przy grafikach postaci zazwyczaj potrzebujemy, aby tło było przezroczyste. Dzięki temu grafika będzie lepiej wyglądać w grze. We wpisie o grafikach z Internetu przedstawiłam Wam łatwy sposób na usunięcie tła z pomocą darmowego narzędzia Pixlr.com.
  4. Importowanie do Scratcha
    Gdy grafika jest gotowa, zaimportujcie ją do Scratcha, tak jak robiliśmy to w poprzednich częściach serii. Teraz ręcznie narysowany bohater lub element stanie się „duszkiem” w Waszej grze!

Przykład

Załóżmy, że Wasze dziecko narysowało klucz do naszej gry w labiryncie. Skanujemy lub robimy zdjęcie rysunku, a następnie usuwamy tło, aby pozostawić tylko klucz. Wgrywamy go do Scratcha i voilà – mamy ręcznie rysowany klucz, który stanie się częścią gry!

Oto nasz narysowany obrazek klucza
Przy skanowaniu możemy ustawić rozdzielczość na 72dpi (nie potrzeba większej) oraz format pliku na .png lub .jpg
Aby w łatwy sposób usunąć białe tło z naszego rysunku możemy skorzystać ze strony Pixlr.com
Aby dodać nasz obrazek do Scratch’a należy kliknąć na opcję „Wczytaj duszka”
Nasz rysunek to teraz nowy „duszek”, możemy ustawić jego nazwę, rozmiar, położenie, czy kąt nachylenia
Klucz do naszej gry gotowy!

Kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu grafik analogowych

  • Przezroczystość tła: Jeśli używacie programu graficznego do edycji zeskanowanego rysunku, postarajcie się usunąć tło, aby pozostał tylko rysunek.
  • Wyraźne kontury: Postarajcie się, aby rysunki miały wyraźne linie, które będą łatwe do odczytania przez grę.
  • Rozmiar rysunku: Do gry nie potrzebujemy bardzo dużych rysunków, ale tworząc obrazek na większej kartce możemy zawrzeć w nim więcej szczegółów, a to będzie widoczne nawet jeśli w późniejszym etapie zmniejszymy obrazek tak, by pasował do gry.
  • Jakość skanowania: Jeśli skanujemy dokumenty używamy zapewne takich parametrów skanera, aby dokument zachował każdy najdrobniejszy detal. W przypadku rysunków do gry nie potrzebujemy aż takiej dokładności, a wręcz zależy nam, żeby plik graficzny „ważył” niewiele kilobajtów (wtedy gra będzie płynna i szybka).
  • Eksperymentowanie: Zachęćcie dzieci do eksperymentowania – w grze może znaleźć się cokolwiek, co wymyślą! Może kotek z trzema ogonami albo jabłko w kosmicznych kolorach?

Rysowanie i tworzenie grafik analogowych to wspaniała przygoda, która łączy tradycyjne metody z nowoczesną technologią. Dajcie znać, jak Wam idzie i co udało Wam się stworzyć!

Do usłyszenia wkrótce!

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ:

2 thoughts on “Robimy naszą pierwszą grę – cz. 8, czyli grafiki ciąg dalszy – tworzymy własne grafiki w sposób analogowy – niepowtarzalny urok dziecięcych rysunków

  1. Szymon Korczewski says:

    Świetny wpis! Ciekawie opisujesz całą filozofię wokół tworzenia grafik w Scratchu przy użyciu rysunków dzieciaków. To naprawdę dodaje grze niepowtarzalny charakter! Mam takie pytanie: czy w tej technice natrafilibyśmy na jakieś szczególne trudności, których warto się wystrzegać? Dzięki za wszelkie wskazówki! A dla rodziców szukających inspiracji do bajek dla dzieci, polecam spojrzeć na https://bajunie.pl.

    Odpowiedz
    1. Ewa Mazur says:

      Hej, dzięki za Twój komentarz <3 W tej technice największym wyzwaniem będzie usuwanie tła, ale w dzisiejszych czasach, z pomocą sztucznej inteligencji, da się to zrobić często jednym kliknięciem w darmowej aplikacji. Dlatego zachęcam do eksperymentowania 🙂

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *