Robimy naszą pierwszą grę – cz. 9, czyli grafiki ciąg dalszy – tworzenie rysunków w edytorze grafiki w Scratch

W serii „Robimy naszą pierwszą grę” mocno omawiamy sobie ostatnio kwestię grafiki w Scratch: wiemy już jak korzystać z grafiki w Scratch, wiemy jak wstawić do Scratch’a grafiki znalezione w Internecie, uczyliśmy się malować grafiki w programach graficznych i wstawiać je do Scratch’a, wiemy nawet jak namalować coś na kartce, zeskanować to i wstawić do Scratch’a. Po tak solidnym omówieniu grafiki zostały nam już tylko dwie kwestie, które przedstawię Wam w dzisiejszym i kolejnym wpisie, a potem przejdziemy do programowania 😉

Edytor grafiki w Scratch posiada intuicyjny interfejs, dzięki czemu jest łatwy w obsłudze.

A dziś czas na rysowanie grafiki w Scratch! Bo musicie wiedzieć, że oprócz bazy dostępnych grafik, Scratch ma także edytor, w którym możemy albo zmienić istniejącą już grafikę, albo stworzyć coś od zera 🥰

🎨 Dziś skupimy się właśnie na tym, jak wykorzystać wbudowany edytor graficzny Scratch’a do tworzenia własnych grafik. To świetna opcja, gdy chcemy szybko stworzyć własne postacie, tła czy przedmioty bez potrzeby korzystania z zewnętrznych programów. W Scratch’u możemy rysować bezpośrednio i od razu widzieć efekty naszych działań!

Podsumowanie dotychczasowych etapów

Dotarliśmy już całkiem daleko! Mamy pomysł na grę, zrobiliśmy burzę mózgów, stworzyliśmy listę problemów, które będziemy musieli rozwiązać podczas kodowania, a także nauczyliśmy się mnóstwa sposobów na tworzenie grafiki. Tym razem pozostajemy w samym Scratch’u, by nauczyć się tworzenia własnych elementów gry bez wychodzenia poza edytor.

Jeśli dopiero do nas dołączasz zarejestruj się na stronie Scratch’a (dokładną instrukcję rejestracji znajdziesz w moim wpisie: Rejestracja na stronie Scratch – poradnik krok po kroku.

Dlaczego warto rysować w edytorze Scratch’a?

  • Szybkość i wygoda – nie musimy korzystać z dodatkowego oprogramowania.
  • Prosta obsługa – interfejs edytora jest intuicyjny i dziecko szybko odnajdzie się w jego narzędziach.
  • Natychmiastowe efekty – wszystko, co narysujemy, od razu pojawia się jako duszek gotowy do użycia.

Podstawowe narzędzia w edytorze Scratch’a

Pędzelek w edytorze Scratch służy do malowania.
  1. Pędzelek – podstawowe narzędzie do rysowania linii i kształtów. Możemy zmieniać jego grubość i kolor.
Narzędzie linia w edytorze Scratch służy do rysowania prostych linii.
  1. Linia – idealna do rysowania prostych linii (np. konturów lub elementów tła).
Narzędzie Przekształć w edytorze Scratch pozwala edytować wektory.
  1. Przekształć – umożliwia dodawanie węzłów (kropek) na liniach i przesuwania ich.
Prostokąt w edytorze Scratch pozwala tworzyć prostokąty i kwadraty.
Okrąg w edytorze Scratch służy do tworzenia kół i okręgów.
  1. Kształty geometryczne – możemy rysować koła, kwadraty i inne figury.
Narzędzie Wypełnienia w edytorze Scratch  pozwala dobrać odpowiedni kolor do naszej grafiki
  1. Wypełnienie – zmienia kolor wnętrza figury lub obszaru.
Narzędzie gumka w edytorze Scratch pozwala usuwać zbędne elementy.
  1. Gumka – usuwa niepotrzebne elementy.
Tekst w edytorze Scratch umożliwia dodawanie tekstu.
  1. Tekst – pozwala dodawać napisy do grafik.
Wybierz w edytorze Scratch służy do zaznaczania poszczególnych elementów.
  1. Wybierz – umożliwia wybór danego elementu.
Przekształć w bitmapę w edytorze Scratch przenosi nas do trybu rysowania w trybie pikseli.
  1. Tryb rysowania wektorowego lub bitmapowego – Scratch pozwala przełączać się między trybem wektorowym (grafiki są „czyste” i łatwe do skalowania) a bitmapowym (bardziej przypomina rysowanie w programach takich jak Paint).

Tworzenie własnej grafiki w Scratch – krok po kroku

1. Tworzenie nowego „duszka

  • Otwieramy projekt w Scratchu.
  • Klikamy przycisk „Stwórz duszka” (ikona pędzelka w prawym dolnym rogu).
  • Otwiera się edytor graficzny, w którym możemy zacząć rysować.
Aby otworzyć edytor grafiki w Scratch należy kliknąć "Wybierz duszka" > "Maluj".
Narzędzia do tworzenia grafiki w Scratch są dostępne po lewej stronie edytora.

2. Wybór narzędzi

  • Wybieramy narzędzie pędzelka i wybieramy kolor, którym chcemy rysować.
  • Dodajemy kształty – na przykład zaczynamy od narysowania prostego kota lub klucza.
  • Korzystamy z gumki, aby poprawić linie, jeśli coś nam nie wyszło.
Do swobodnego rysowania grafiki w edytorze Scratch służy Pędzelek.
Można ustawić kolor Pędzelka.
Można też ustawić grubość Pędzelka.
Z pomocą Pędzelka łatwo narysować np. złoty klucz, potrzebny do naszej gry.
Jeśli coś pójdzie nie tak, zawsze możemy użyć narzędzia Gumka w edytorze grafiki Scratch.

3. Dodanie detali

  • Możemy użyć narzędzia wypełnienia, aby pokolorować elementy.
  • Dodajemy oczy, nos i inne szczegóły, aby postać była bardziej wyrazista.
  • W razie potrzeby zmieniamy rozmiar lub kąt obrotu elementów.
W każdym momencie możemy dopracować naszą grafikę.

4. Przezroczyste tło

  • Upewniamy się, że poza rysunkiem nie ma żadnego tła. Edytor Scratcha domyślnie tworzy przezroczyste tło, ale warto to sprawdzić.

5. Zapisanie duszka

  • Po zakończeniu rysowania przenosimy się do zakładki „Skrypt” i widzimy naszą grafikę dostępną do zakodowania.

Przykład rysowania – klucz do labiryntu

Załóżmy, że chcemy stworzyć klucz do naszej gry:

  1. Wybieramy narzędzie „Koło” i rysujemy owal jako główną część klucza.
  2. Następnie rysujemy „trzon” klucza.
  3. Dodajemy drobne szczegóły, np. „zęby” klucza na końcu.
  4. Wypełniamy elementy złotym kolorem.
  5. Nasz klucz jest gotowy do użycia! 🎉

Kilka wskazówek na koniec

  • Eksperymentuj z narzędziami – zmieniaj kolory, grubość linii, kształty.
  • Pamiętaj o szczegółach – drobne dodatki, takie jak cienie czy obwódki, mogą dodać rysunkom głębi.
  • Używaj wektorów – jeśli planujesz skalować swoje postacie, rysuj w trybie wektorowym, aby grafika była zawsze wyraźna.

Teraz, gdy wiecie, jak tworzyć grafiki w Scratchu, czas na własne eksperymenty! Spróbujcie narysować kota, jabłka lub klucz i dodajcie je do swojego labiryntu. Dajcie znać, jak Wam poszło – z niecierpliwością czekam na Wasze komentarze! 😊

Do usłyszenia wkrótce!

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *