W serii „Robimy naszą pierwszą grę” mocno omawiamy sobie ostatnio kwestię grafiki w Scratch: wiemy już jak korzystać z grafiki w Scratch, wiemy jak wstawić do Scratch’a grafiki znalezione w Internecie, uczyliśmy się malować grafiki w programach graficznych i wstawiać je do Scratch’a, wiemy nawet jak namalować coś na kartce, zeskanować to i wstawić do Scratch’a. Po tak solidnym omówieniu grafiki zostały nam już tylko dwie kwestie, które przedstawię Wam w dzisiejszym i kolejnym wpisie, a potem przejdziemy do programowania 😉

A dziś czas na rysowanie grafiki w Scratch! Bo musicie wiedzieć, że oprócz bazy dostępnych grafik, Scratch ma także edytor, w którym możemy albo zmienić istniejącą już grafikę, albo stworzyć coś od zera 🥰
🎨 Dziś skupimy się właśnie na tym, jak wykorzystać wbudowany edytor graficzny Scratch’a do tworzenia własnych grafik. To świetna opcja, gdy chcemy szybko stworzyć własne postacie, tła czy przedmioty bez potrzeby korzystania z zewnętrznych programów. W Scratch’u możemy rysować bezpośrednio i od razu widzieć efekty naszych działań!
Podsumowanie dotychczasowych etapów
Dotarliśmy już całkiem daleko! Mamy pomysł na grę, zrobiliśmy burzę mózgów, stworzyliśmy listę problemów, które będziemy musieli rozwiązać podczas kodowania, a także nauczyliśmy się mnóstwa sposobów na tworzenie grafiki. Tym razem pozostajemy w samym Scratch’u, by nauczyć się tworzenia własnych elementów gry bez wychodzenia poza edytor.
Jeśli dopiero do nas dołączasz zarejestruj się na stronie Scratch’a (dokładną instrukcję rejestracji znajdziesz w moim wpisie: Rejestracja na stronie Scratch – poradnik krok po kroku.
Dlaczego warto rysować w edytorze Scratch’a?
- Szybkość i wygoda – nie musimy korzystać z dodatkowego oprogramowania.
- Prosta obsługa – interfejs edytora jest intuicyjny i dziecko szybko odnajdzie się w jego narzędziach.
- Natychmiastowe efekty – wszystko, co narysujemy, od razu pojawia się jako duszek gotowy do użycia.
Podstawowe narzędzia w edytorze Scratch’a

- Pędzelek – podstawowe narzędzie do rysowania linii i kształtów. Możemy zmieniać jego grubość i kolor.

- Linia – idealna do rysowania prostych linii (np. konturów lub elementów tła).

- Przekształć – umożliwia dodawanie węzłów (kropek) na liniach i przesuwania ich.


- Kształty geometryczne – możemy rysować koła, kwadraty i inne figury.

- Wypełnienie – zmienia kolor wnętrza figury lub obszaru.

- Gumka – usuwa niepotrzebne elementy.

- Tekst – pozwala dodawać napisy do grafik.

- Wybierz – umożliwia wybór danego elementu.

- Tryb rysowania wektorowego lub bitmapowego – Scratch pozwala przełączać się między trybem wektorowym (grafiki są „czyste” i łatwe do skalowania) a bitmapowym (bardziej przypomina rysowanie w programach takich jak Paint).
Tworzenie własnej grafiki w Scratch – krok po kroku
1. Tworzenie nowego „duszka„
- Otwieramy projekt w Scratchu.
- Klikamy przycisk „Stwórz duszka” (ikona pędzelka w prawym dolnym rogu).
- Otwiera się edytor graficzny, w którym możemy zacząć rysować.


2. Wybór narzędzi
- Wybieramy narzędzie pędzelka i wybieramy kolor, którym chcemy rysować.
- Dodajemy kształty – na przykład zaczynamy od narysowania prostego kota lub klucza.
- Korzystamy z gumki, aby poprawić linie, jeśli coś nam nie wyszło.





3. Dodanie detali
- Możemy użyć narzędzia wypełnienia, aby pokolorować elementy.
- Dodajemy oczy, nos i inne szczegóły, aby postać była bardziej wyrazista.
- W razie potrzeby zmieniamy rozmiar lub kąt obrotu elementów.

4. Przezroczyste tło
- Upewniamy się, że poza rysunkiem nie ma żadnego tła. Edytor Scratcha domyślnie tworzy przezroczyste tło, ale warto to sprawdzić.
5. Zapisanie duszka
- Po zakończeniu rysowania przenosimy się do zakładki „Skrypt” i widzimy naszą grafikę dostępną do zakodowania.
Przykład rysowania – klucz do labiryntu
Załóżmy, że chcemy stworzyć klucz do naszej gry:
- Wybieramy narzędzie „Koło” i rysujemy owal jako główną część klucza.
- Następnie rysujemy „trzon” klucza.
- Dodajemy drobne szczegóły, np. „zęby” klucza na końcu.
- Wypełniamy elementy złotym kolorem.
- Nasz klucz jest gotowy do użycia! 🎉
Kilka wskazówek na koniec
- Eksperymentuj z narzędziami – zmieniaj kolory, grubość linii, kształty.
- Pamiętaj o szczegółach – drobne dodatki, takie jak cienie czy obwódki, mogą dodać rysunkom głębi.
- Używaj wektorów – jeśli planujesz skalować swoje postacie, rysuj w trybie wektorowym, aby grafika była zawsze wyraźna.
Teraz, gdy wiecie, jak tworzyć grafiki w Scratchu, czas na własne eksperymenty! Spróbujcie narysować kota, jabłka lub klucz i dodajcie je do swojego labiryntu. Dajcie znać, jak Wam poszło – z niecierpliwością czekam na Wasze komentarze! 😊
Do usłyszenia wkrótce!