Cześć, witam Was w kolejnym odcinku serii „Robimy naszą pierwszą grę„. Dla przypomnienia – ja, z zawodu grafik i moja córka, z zawodu Dziecko, postanowiłyśmy zrobić naszą pierwszą w życiu wspólną grę. Do jej zaprogramowania wybrałyśmy język Scratch, a w poprzednich odcinkach serii omawiałyśmy jak zrobić burzę mózgów i jak można na wiele różnych sposobów stworzyć grafikę do gry, która będzie działać w Scratch’u.

W dzisiejszym wpisie kończymy z tematem grafiki i przedstawiamy Wam wygląd naszej gry – postaci, tła, elementy interfejsu, które w kolejnych odcinkach będziemy z Młodą programować. Jeśli nasze grafiki Wam się podobają, a jeszcze nie macie pomysłu na własne, to na końcu tego wpisu zamieszczam je do pobrania za darmo.

Jak wspomniałam wyżej mamy za sobą sporo pracy – zaplanowałyśmy grę, stworzyłyśmy grafikę do Scratch’a. Wiemy już, jak korzystać z gotowych obrazków i jak tworzyć własne grafiki. Teraz czas dokładnie omówić, czym są „duszki” (👻 ta nazwa padła już w tej serii kilka razy) i dlaczego są takie ważne?
Co to są „duszki” w Scratch’u?
W Scratch’u „duszek” to każdy element gry, który możemy animować lub zaprogramować. Mogą to być:
- postacie (np. nasz pomarańczowy kotek 🐱)
- przedmioty do zebrania (np. jabłka 🍎)
- przeszkody (np. ściany labiryntu 🧱)
- przeciwnicy (np. Czarnodzielnik 🧙♂️)
- elementy ozdobne (np. dekoracyjne elementy tła 🌳)
- elementy interfejsu (np. przycisk „pauza” ⏸️)
Krótko mówiąc – wszystko, co się rusza, zmienia, reaguje na gracza lub działa w jakikolwiek sposób w naszej grze, to właśnie „duszek”.
Skąd ta nazwa? (historia nazwy „duszek” w Scratch’u)
Słowo „duszek” pochodzi z angielskiego „sprite” – terminu używanego w tworzeniu gier komputerowych na określenie animowanych elementów na ekranie. W dawnych grach duszki były oddzielnymi warstwami grafiki nakładanymi na tło i często miały ograniczoną liczbę klatek animacji. Twórcy Scratch’a użyli tego określenia, bo ich platforma edukacyjna pozwala na podobne działanie – nakładanie postaci i elementów na interaktywną scenę.
Dlaczego „duszek” jest ważny w naszej grze?
Każdy duszek w naszej grze pełni określoną rolę i jest odpowiedzialny za określone zadania:
- Kotek – główny bohater, którym sterujemy.
- Jabłka – przedmioty, które musimy zebrać, aby zdobyć punkty.
- Klucz – niezbędny element do wygrania gry.
- Czarnodzielnik – przeciwnik, który utrudnia osiągnięcie celu.
Każdy z tych elementów to osobny duszek z własnym zestawem skryptów (poleceń), które mówią mu, jak się ma zachować.

Jak dodawać i edytować duszki w Scratchu?
1. Dodawanie nowego duszka:
- Kliknij przycisk „Dodaj duszka” (ikonka z kotkiem w prawym dolnym rogu).
- Wybierz coś z bazy gotowych duszków, dodaj grafikę znalezioną w Internecie, narysowaną przez Ciebie w innym programie, na kartce papieru , albo w samym Scratch’u (jak to zrobić dowiesz się w części 5, 6, 7, 8 i 9 naszej serii).



2. Przypisywanie skryptów do duszków:
- Każdy duszek ma swoje własne „miejsce” na skrypty.
- Po kliknięciu duszka widzimy jego przypisane skrypty i możemy tworzyć nowe.

Przykład: Nasz pomarańczowy kotek jako duszek
- Dodanie duszka: Na początku projektu domyślnym duszkiem jest kotek Scratch.
- Personalizacja: Możemy zmienić jego wygląd, dodać kolejne kostiumy (klatki animacji) i przypisać mu ruch.
- Zachowanie duszka: Tworzymy skrypty odpowiadające za poruszanie się kotka, a w dalszej kolejności reagowanie na ściany labiryntu i przedmioty, które spotka na swojej drodze.
WAŻNA RADA
Warto nazywać swoje duszki tak, aby od razu wiedzieć, do czego służą (np. „Kot_Bohater”, „Jablko1”, „Przeciwnik_Czarnodzielnik” – nazwy duszków „nie lubią” spacji). Dzięki temu łatwiej utrzymasz porządek w skryptach. Jako grafik też dostałam taką radę na początku swojej kariery („naucz się od razu podpisywać każdy element swojej grafiki”) i dzięki niej nie raz moja praca szła sto razy szybciej! 💨 😎
Duszek w Scratchu to jak aktor w filmie – ma swoje zadania i role do odegrania. Dzięki nim nasza gra staje się pełna życia i akcji. Teraz, gdy wiesz, czym są duszki i jak je tworzyć, możesz zacząć nadawać im funkcje, które uczynią Twoją grę wyjątkową.
Dajcie znać, jakie duszki pojawiły się w Waszych projektach i jaką rolę będą odgrywać! Do usłyszenia w kolejnym wpisie! 😊
LICENCJA
Pliki grafik do naszej pierwszej gry oddaję do pobrania za darmo, ale TYLKO do użytku prywatnego! Nie zezwalam na komercyjne wykorzystanie (zarobkowe) zarówno samego pliku, jak i projektów z niego powstałych. Ani plik, ani treści w nim zawarte nie mogą również służyć do stworzenia materiałów komercyjnych.
Jednocześnie zezwalam na nieodpłatne wykorzystanie grafik do naszej pierwszej gry do celów edukacyjnych, np. podczas zajęć w Przedszkolu czy Szkole, ale proszę o wiadomość z informacją na adres kontakt@mamadesigner.pl (informacji tej używam do celów statystycznych).
Pliki udostępniam za darmo, jednak osoby, które mają ochotę mnie wesprzeć finansowo, mogą postawić mi wirtualną kawę na buycoffee.to/mamadesignerpl/ (nie trzeba logować się w serwisie).
Zainteresowanych zakupem licencji komercyjnej proszę o kontakt pod adresem kontakt@mamadesigner.pl.
LINK DO POBRANIA GRAFIK DO NASZEJ PIERWSZEJ GRY
Poniżej znajdziecie wszystkie szczegóły grafik, a także linki do pobrania darmowych plików.
Szczegóły grafik:
- Rodzaj plików: .png
- Format plików: –
- Kolorystyka: kolor
- Zalecana grubość papieru: –
- Rodzaj wydruku: –
- Ilość stron do wydruku: –

Do usłyszenia wkrótce!