Na pewno nie raz słyszeliście, że w dzisiejszych czasach programowanie jest jedną z kluczowych umiejętności, które warto rozwijać od najmłodszych lat. Dla wielu rodziców pytanie brzmi: jak zacząć naukę programowania w sposób, który będzie zarówno przystępny, jak i angażujący dla dzieci?

Odpowiedzią na to pytanie może być Scratch – intuicyjny i kolorowy język programowania stworzonym specjalnie z myślą o dzieciach.
CZEGO DOWIECIE SIĘ W DZISIEJSZYM WPISIE?
- Czym dokładniej jest Scratch?
- O co chodzi w tym całym programowaniu?
- Kiedy zacząć naukę programowania? (Programowanie poprzez zabawę, Scratch Junior)
- Programowanie w Scratch – jak się do tego zabrać?
- Nasza przygoda z Gigantami Programowania – recenzja kursu Podstawy tworzenia gier (Scratch, Minecraft, Kodu) ONLINE (przebieg lekcji próbnej, początki kursu, zasady, ciekawostki, koszt).
Info: W dzisiejszym wpisie wspominam o dwóch inicjatywach szkoły programowania Giganci Programowania:
1. o książce „Młodzi giganci programowania. Scratch”
2. oraz o kursie programowania Podstawy tworzenia gier (Scratch, Minecraft, Kodu) ONLINE.
Książkę otrzymałam dawno temu w egzemplarzu recenzenckim w ramach współpracy z Wydawnictwem Helion, natomiast kurs wykupiliśmy prywatnie, a Gigantów polecam w ramach ich programu poleceń z własnej inicjatywy.
Jeśli po przeczytaniu poniższego wpisu zapiszecie się na kurs programowania u Gigantów korzystając z mojego linku: Podstawy tworzenia gier (Scratch, Minecraft, Kodu) ONLINE, to otrzymam punkty, które będę mogła wymienić na nagrody, a jeśli wpiszecie kod LCBD7421D80 to dostaniecie zniżkę.
Zanim jednak przejdę do recenzji kursu Gigantów opowiem Wam o tym, po co tu zajrzeliście, czyli jak w ogóle zacząć zabawę ze Scratch’em 😉
Czym dokładniej jest Scratch?
Scratch to wizualny język programowania, który pozwala dzieciom na tworzenie interaktywnych historii, gier i animacji za pomocą prostych bloków kodu. Zamiast pisać skomplikowane linie kodu, dzieci mogą przeciągać i upuszczać kolorowe bloki, które reprezentują różne instrukcje i działania. Scratch został stworzony przez Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab, jest udostępniany za darmo i zdobył ogromną popularność na całym świecie.
O co chodzi w tym całym programowaniu?
Istotą programowania jest precyzyjna komunikacja z komputerem. Każdy krok musi być jasno określony, aby maszyna mogła go wykonać bez błędów.
W Scratch dzieci uczą się, jak ważne jest dokładne określenie poleceń. Na przykład, jeśli bohater gry ma się poruszać w określonym kierunku, dziecko musi jasno zdefiniować te ruchy, aby postać poruszała się zgodnie z oczekiwaniami.
Nauka programowania w Scratch niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim rozwija logiczne myślenie i umiejętności rozwiązywania problemów. Dzieci uczą się, jak analizować zadania, dzielić je na mniejsze kroki i znaleźć kreatywne rozwiązania. Ponadto programowanie wspiera rozwój umiejętności matematycznych, zrozumienie algorytmów może też wzmacniać zdolności do pracy zespołowej poprzez projekty grupowe.
Kiedy zacząć naukę programowania?
Zanim dzieci zaczną korzystać z komputera można wprowadzić je do podstaw programowania za pomocą zabaw bez użycia urządzeń. Można to zrobić poprzez gry i ćwiczenia, które uczą myślenia algorytmicznego i sekwencyjnego.
Programowanie poprzez zabawę
Na przykład, możecie razem stworzyć mapę skarbów i używać prostych instrukcji, aby dojść do celu, ucząc się przy tym, jak ważna jest precyzyjna komunikacja.
Albo użyć interaktywnych zabawek stworzonych specjalnie do tego celu – @tatadeveloper pisał kiedyś na swoim blogu o świetnym krokodylku Koko.

A znacie ten filmik, w którym tata prosi swoje dzieci o przygotowanie instrukcji do zrobienia kanapki z masłem orzechowym i dżemem? ⬇️ ⬇️ ⬇️
Scratch Junior – pierwszy krok do Scratch’a
Dla młodszych dzieci idealnym narzędziem do rozpoczęcia przygody z programowaniem jest Scratch Junior. To uproszczona wersja Scratch’a, zaprojektowana dla dzieci w wieku od 5 do 7 lat.

Scratch Junior pozwala dzieciom na tworzenie własnych interaktywnych historii i gier poprzez łączenie prostych bloków. Dzięki temu dzieci mogą zrozumieć podstawowe pojęcia programowania, takie jak sekwencja, pętla i warunek, w przystępny i zabawny sposób.
Programowanie w Scratch – jak się do tego zabrać?
- Rejestracja w Scratch: Załóżcie konto na stronie Scratch (scratch.mit.edu). To umożliwi zapisywanie i udostępnianie projektów.
- Eksploracja interfejsu: Zapoznajcie dziecko z interfejsem Scratch. Pokażcie, gdzie znajdują się bloki kodu, scena, na której będą działać postacie, oraz obszar do kodowania. Jeśli potrzebujecie wskazówek w tym temacie polecam Wam książkę „Młodzi giganci programowania. Scratch”, którą recenzowałam we wpisie: Programowanie dla Dzieci – recenzja książki „Młodzi giganci programowania. Scratch”.
- Pierwsze projekty: Zacznijcie od prostych projektów. Na przykład, stwórzcie animację, gdzie kot Scratch porusza się po ekranie. Użyjcie bloków „ruch” i „dźwięk” do wykonania prostych działań – niech to będzie czysta zabawa (u nas kot mówił różne zabawne rzeczy w stylu „kupa” – to zawsze śmieszy 😅)
- Wyzwania i zabawy: Używaj gotowych tutoriali i wyzwań dostępnych na stronie Scratch. To doskonały sposób na naukę poprzez zabawę i eksplorację.
- Coś dla głodnych wiedzy: Skorzystajcie z lekcji programowania w Szkole Programowania.

Nasza przygoda z Gigantami Programowania – recenzja kursu Podstawy tworzenia gier (Scratch, Minecraft, Kodu) ONLINE
Ponieważ już znałam poczynania Gigantów Programowania (recenzowałam ich książkę i śledziłam Social Media), to przymierzałam się do wypróbowania czegoś z ich oferty kursów.
Jakiś czas temu korzystaliśmy z lekcji online angielskiego w szkole Novakid (o czym jeszcze będę pisać), więc wiedzieliśmy już, że format zajęć „przez komputer” odpowiada naszej 8-letniej córce.
Zanim zdążyliśmy sami zgłosić się do Gigantów, ci pojawili się pod szkołą Młodej i wręczyli nam ulotkę. Bez zastanowienia wpisałam się na listę zainteresowanych. W ciągu dwóch dni oddzwonili i zaproponowali nam darmową indywidualną lekcję pokazową (w Novakid też zaczynaliśmy od takiej lekcji, więc to jest fajny standard – można bez zobowiązań sprawdzić, czy oferta odpowiada naszym oczekiwaniom i naszemu dziecku).
Umówiliśmy się na dogodny dla nas termin i dostaliśmy wszelkie instrukcje logowania do ich panelu kursowego.
Lekcja przebiegła wspaniale. Prowadził ją sympatyczny trener, który miał wyluzowane podejście do rozmowy z moim dzieckiem (ja przyglądałam się lekcji z boku). Lekcja trwała godzinę i w tym czasie Młoda pokazywała na ile zaznajomiona jest ze Scratch’em. My akurat, jak się domyślacie już co nieco o nim wiemy, ale ta lekcja próbna jest właśnie po to, aby trener ocenił poziom zaawansowania i przydzielił Wasze dziecko do odpowiedniej grupy.
Bo docelowe lekcje programowania odbywają się w 5-6 osobowych grupach (w naszym wariancie online).
Podczas lekcji próbnej Młoda zaprogramowała kompletną mini-grę przy użyciu podstawowych bloków. Dla mnie to było coś niesamowitego, bo stali Czytelnicy wiedzą, że mnie tworzenie naszej wspólnej gry z córką zajmuje znacznie więcej czasu (dla niewtajemniczonych – zaczęłyśmy we wrześniu 2021 i nadal ją robimy 😉). Wniosek – potrafią zmotywować.
Starczyło jeszcze czasu, aby trener pokazał nam możliwości Minecraft Education – a to jest coś, czego bardzo chcemy spróbować. Młoda uwielbia Minecraft’a, tą pasją zaraziła też mnie – mogłybyśmy godzinami rozprawiać o sposobach na obronę przed wrogimi mobami, budowaniu konstrukcji z użyciem redstone’a i odkrywaniu nowych biomów 😎😅
Tym ostatnim akcentem trener nie pozostawił nam wyboru – musiałyśmy wziąć udział w kursie (bo nie tylko Młoda została oczarowana, ja też bardzo chciałam dowiedzieć się czegoś nowego).
Po dopełnieniu wszelkich formalności i podpisaniu umowy Młoda rozpoczęła naukę na trwającym pół roku kursie Podstawy tworzenia gier (Scratch, Minecraft, Kodu) ONLINE.


Do tej pory wzięła udział w 5 z 26 1,5-godzinnych lekcji. Spotykamy się co tydzień z wyłączeniem świąt i okresu wakacyjnego. Lekcja zaczyna się od zalogowania do panelu, przejścia do spotkania video na Google Meets (wszelkie instrukcje logowania są dostępne przed spotkaniem).
Na początku trener określił jasne zasady obowiązujące na lekcji – podejrzewam, że te zasady mogą być podobne u wszystkich trenerów, czyli: nie przeszkadzamy sobie – wyciszamy konwersację, udostępniamy ekran, na którym widać jak dziecko koduje, jeśli mamy pytania „podnosimy łapkę”, jeśli czegoś nie wiemy – pytamy.
Trener zawsze wszystko cierpliwie tłumaczy, nie zostawia nikogo bez wyjaśniania. Jeśli ktoś utknął i nie wie co dalej – wszystko zostanie mu wyjaśnione. Dzieciaki są zachęcane do eksperymentowania z kodem, mogą się zgłaszać, kiedy trener zadaje rozmaite pytania. W połowie lekcji mamy 5 minut przerwy – trener skrupulatnie jej przestrzega. Na koniec zajęć przesyłane są materiały powtórzeniowe, a w panelu mamy dostęp do nagrania z lekcji.
Już te 5 lekcji pozwoliło nam odkryć niesamowite funkcje Scratch’a, o których nie miałyśmy z Młodą pojęcia, np. narzędzie Pisak. I choć nie nudzimy się przechodząc przez etap Scratch’a właśnie, to z niecierpliwością czekamy na kodowanie w Minecraft Education i Kodu, które też będą omawiane w naszym kursie.


Z ciekawostek:
- nasza córka jest jedyną dziewczynką w 5-osobowej grupie (ITGirls mają rację – wygląda na to że dziewczynek zainteresowanych programowaniem nadal jest mało)
- podczas 5 lekcji dzieci stworzyły już 2 gry, mini program w stylu Paint i quiz 🤯
- kurs zaczął się pod koniec kwietnia i skończy w styczniu przyszłego roku – mamy przerwę na wakacje
- w międzyczasie zachęcono nas do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie programistycznym Gigathon i Młoda zakwalifikowała się do drugiego etapu 💪
- można towarzyszyć dziecku podczas lekcji, ale nie trzeba – widzę, że niektórzy chłopcy z grupy działają samodzielnie i jeśli mają z czymś problem, to trener jest w stanie zdalnie ich poprowadzić
- do odbycia lekcji potrzebny jest laptop z głośnikiem i kamerką, ale my po dwóch spotkaniach wyciągnęliśmy nieużywany drugi monitor, bo Młodej wygodniej oglądać na jednym ekranie co robi trener i w tym samym czasie na drugim ekranie działać już w swoim kodzie
- nie trzeba się na tym znać, żeby skorzystać z kursu – wszystkie aspekty techniczne są tłumaczone krok po kroku
- Giganci mają sporo placówek stacjonarnych – to nie muszą być lekcje online
Koszt – czyli zapewne najbardziej interesująca Was informacja.
Płacimy 268,67 zł w 9 ratach (co miesiąc – można wybrać płatność z góry). Cena kursu: 2418,00 zł za 26 spotkań. Czy warto? Dla nas bezapelacyjnie. Jeśli jesteście zainteresowani lekcjami u Gigantów, to podobno z tym kodem macie 50zł zniżki:
LCBD7421D80
A jeśli zgłosicie się z tego linku: https://giganciprogramowania.edu.pl/?loyalty_code=LCBD7421D80, to ja będę miała z tego korzyści 😉
Nauka programowania w Scratch to nie tylko rozwijanie umiejętności technicznych, ale także doskonała zabawa, która otwiera drzwi do kreatywności i innowacyjnego myślenia. Dzięki wsparciu rodziców i nauczycieli, dzieci mogą z łatwością wkroczyć w fascynujący świat programowania, stając się nie tylko użytkownikami technologii, ale również jej twórcami. Moim zdaniem to inwestycja w przyszłość, która przynosi owoce w postaci umiejętności potrzebnych w XXI wieku.
Czy Wasze dzieci też ciągnie w stronę programowania?
Do usłyszenia wkrótce!
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ: