Robimy naszą pierwszą grę – cz. 3, czyli nauka programowania

Dla przypomnienia – seria Robimy naszą pierwszą grę [mobilną] to cykl wpisów, które relacjonują postępy w pracy nad przygotowaniem pierwszej gry mobilnej we współpracy z moją aktualnie prawie sześcioletnią córką. Wszystkim zajmujemy się same – od wymyślenia fabuły, przez stworzenie grafik, aż po zaprogramowanie gry w Scratch’u. Ja mam bogate doświadczenie w projektowaniu grafiki do gier, Młoda ma bogate doświadczenie w byciu Dzieckiem. Obie jesteśmy pełne entuzjazmu i optymizmu 😉 Zapraszam do kolejnego odcinka naszych zmagań.

Nauka programowania

W planie prac nad naszą grą, który rozpisałam w pierwszej części tej serii postów, zapisałam coś takiego:

Nauka Scratch’a. Mamy podstawowe podstawy, ale mając też zamysł naszej pierwszej gry zaczniemy szukać odpowiednich kafelków, sprawdzimy, czy da się za pomocą tego narzędzia osiągnąć nasze plany. Jeśli nie – zmodyfikujemy plany tak, aby spotkały się z możliwościami.

Jak uczyć się programowania z Dzieckiem? Jak nauczyć Dziecko programowania?

Sposobów na naukę programowania jest całe mnóstwo. Moim zdaniem warto odpowiedzieć sobie najpierw na kilka pytań:

  1. Dlaczego chcemy nauczyć nasze Dziecko programowania? Jeśli nasze Dziecko faktycznie interesuje się tematem, to wszystko spoko. Jeśli jednak ma być to z innych powodów – sprawdźcie zarówno plusy jak i minusy Waszych decyzji.
  2. Czy uczymy się razem, czy uczy się tylko Dziecko? Nie musimy znać się na wszystkim. Możemy oddać kształcenie naszego Dziecka specjalistom. Sama rozważam posłanie Młodej na kurs u Gigantów Programowania, mimo że podstawy programowania mam ogarnięte. Szukając odpowiadającego nam specjalisty dobrym pomysłem będzie zawężenie przedmiotu poszukiwań, np. zamiast „nauka programowania dzieci”, wpiszmy w wyszukiwarkę „nauka programowania dzieci podstawy”, albo „programowanie dla dzieci kurs scratch”. Koniecznie sprawdzajmy opinie i komentarze, a najlepiej popytajmy znajomych o polecenia.
  3. Czy mamy już jakieś podstawy, czy dopiero zaczynamy przygodę z programowaniem? Chodzi zarówno o nas, jak i o Dziecko, jeśli zamierzamy uczyć się razem. Gdy to my będziemy przewodnikiem Dziecka po świecie programowania nie zarzucajmy go przytłaczającą ilością wiedzy. Jeśli uczymy się razem, to podobnie jak w przypadku punktu pierwszego – skonkretyzowanie przedmiotu poszukiwań bardzo ułatwi nam sprawę. Szukając specjalisty, kursu, książki, informacji w sieci warto dokładnie sprecyzować, o jaki zakres wiedzy nam chodzi. Jeśli zaczynamy dopiero naszą przygodę z programowaniem zawsze warto postawić najpierw na naukę przez zabawę.
  4. Skąd czerpiemy wiedzę i jak ją przekazujemy? Gdy już wybierzemy czy źródłem przekazywanej Dziecku wiedzy będzie nasza głowa, książki, czy Internet podążajmy za ciekawością Dziecka. Nie musimy czytać książki od deski do deski i robić sprawdzianu po każdym rozdziale. Jeśli Dziecko samo dopytuje o jakieś pojęcie, zajmijmy się właśnie nim. Tak zdobyta wiedza pozostanie na dłużej. A najlepiej uczyć się na błędach, czyli bez praktyki ani rusz.

Właśnie dlatego naszą przygodę z programowaniem zaczęliśmy od czytania zabawnych komiksów i konstruowania serii poleceń robotycznej zabawki, po czym przeszliśmy od razu do naszej pierwszej gry mobilnej. Nauka przez praktykę w przypadku programowania jest najlepszą metodą, jaką mogę polecić. Praktyka w przypadku Dzieci bardzo często może i powinna przybierać formę zabawy – programowanie robo-zabawek, czy wymyślonych przez siebie gier, to coś co może wciągnąć Dzieciaki na maksa.

Programowanie jako rozwiązywanie konkretnych problemów

Na tym to właśnie polega. Mamy jakiś problem do rozwiązania, mamy zestaw narzędzi i musimy dopasować jedno do drugiego. W programowaniu będziemy szkolić się przede wszystkim w nazywaniu tego problemu do rozwiązania, np. w naszej grze z labiryntem (dla przypomnienia: Na chwilę obecną dominującym pomysłem na naszą grę jest labirynt, głównym bohaterem będzie pomarańczowy kot, którego zadaniem będzie zbieranie jabłek i zabranie klucza CZARNODZIELNIKOWI! ;P) będziemy musiały znaleźć rozwiązania następujących problemów:

  • Jak poruszać kotkiem, który jest głównym bohaterem?
  • Jak zaprogramować kolizję kotka ze ścianami labiryntu?
  • Jak sprawić by kotek zbierał jabłka?
  • Jak naliczać punkty za jabłka?
  • Jak kotek ma pokonać Czarnodzielnika, który jest antybohaterem i strzeże klucza?
  • Czy kotek może przegrać starcie z Czarnodzielnikiem i co wtedy się stanie?
  • Co stanie się kiedy kotek zbierze klucz?
  • Jak programuje się kolejne poziomy w Scratchu?
  • Czy nasza gra powinna być na czas i jak zaprogramować upływ czasu?
  • itd…

Ponieważ razem z córką czytałyśmy już książkę Scratch od Gigantów Programowania to wiemy, gdzie szukać odpowiedzi na nasze pytania. Jeśli nie znajdziemy ich w książce, to na pewno skorzystamy z podpowiedzi Google. Pora zatem na programowanie w praktyce – ale to już w kolejnych odcinkach naszej serii.

Jeśli szukacie podobnych materiałów polecam Waszej uwadze cały nasz dział o grach.
Do usłyszenia już wkrótce!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *