Czym jest oznaczenie PEGI dla gier?

We wszystkich dotychczasowych wpisach o grach mobilnych dla dzieci wspominałam Wam, że stosuję swój własny kilkustopniowy proces weryfikacji dla gier, które mam zamiar zaproponować swojemu dziecku. Jednym z pierwszych kryteriów na liście jest ranking treści zwany PEGI. W dzisiejszym wpisie przybliżę Wam czym on jest.

PEGI to skrót od Pan European Game Information. Po polsku brzmi to Ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier. Służy on ocenie treści, jakie zawarte są w różnego rodzaju grach (o rodzajach gier możecie poczytać w tym wpisie) i przyporządkowaniu ich do odpowiedniej kategorii wiekowej. Kategorii jest pięć:

  • bez ograniczeń wiekowych (czyli gry dla najmłodszych)
  • od lat 7
  • od lat 12
  • od lat 16
  • od lat 18

Za systemem klasyfikacji PEGI stoi Europejska Federacja Interaktywnego Programowania, mieszczący się w Brukseli. PEGI powstało w 2003 roku, od tamtej pory funkcjonuje w 38 z 46 krajów europejskich i stanowi w nich główne narzędzie do oceny treści. Listę krajów znajdziecie tutaj.

Ocenę treści poznamy po takim charakterystycznym znaczku:

Jeśli któryś z nich jest widoczny na opakowaniu gry video w wersji pudełkowej, lub na podstronie gry cyfrowej, to możemy dowiedzieć się z niego następujących informacji:

Co nam mówią poszczególne oznaczenia PEGI?

KATEGORIA BEZ OGRANICZEŃ WIEKOWYCH

Za klasyfikacją PEGI (źródło https://pegi.info/pl/node/59 2021-06-22)

Treść gier ze znakiem PEGI 3 uznaje się za odpowiednią dla wszystkich grup wiekowych. Gra nie powinna zawierać dźwięków ani obrazów, które mogą przestraszyć dziecko. Dopuszczalna jest pewna ilość przemocy (w komicznym lub dziecięcym kontekście). Nie powinny w niej występować wulgaryzmy.

KATEGORIA OD LAT 7

Za klasyfikacją PEGI (źródło https://pegi.info/pl/node/59 2021-06-22)

W tej kategorii powinny znaleźć się gry, które zawierają dźwięki lub sceny mogące przerazić młodsze dzieci. W grach ze znakiem PEGI 7 dopuszczalne są bardzo łagodne formy przemocy (niedosłowne, nieprzedstawione szczegółowo, nierealistyczne).

KATEGORIA OD LAT 12

Za klasyfikacją PEGI (źródło https://pegi.info/pl/node/59 2021-06-22)

Dla tej kategorii wiekowej przeznaczone są gry wideo pokazujące przemoc wobec postaci fantastycznej nieco bardziej dosłownie i/lub przemoc wobec postaci o ludzkim wyglądzie. Pojawić się mogą odwołania do seksu lub pozy seksualne, jednak wulgaryzmy muszą mieć łagodny charakter w tej kategorii wiekowej. W grach obecne mogą być również gry hazardowe, które w rzeczywistości są rozgrywane w kasynach lub punktach gier (np. gry karciane, w które w rzeczywistości gra się na pieniądze).

KATEGORIA OD LAT 16

Za klasyfikacją PEGI (źródło https://pegi.info/pl/node/59 2021-06-22)

Ten znak jest nadawany, jeżeli przemoc (lub czynność seksualna) wygląda tak jak w rzeczywistości. Gry przeznaczone dla kategorii 16 mogą zawierać bardziej rażące wulgaryzmy, zawierać treści o grach losowych, paleniu tytoniu, piciu alkoholu lub zażywaniu narkotyków.

KATEGORIA OD LAT 18

Za klasyfikacją PEGI (źródło https://pegi.info/pl/node/59 2021-06-22)

Za gry dla dorosłych uznaje się gry zawierające poziom przemocy, który należy uznać za daleko posuniętą przemoc, zabijanie bez oczywistego motywu lub przemoc wobec bezbronnych postaci. Do tej kategorii zalicza się również gry gloryfikujące zażywanie narkotyków i dosłowne sceny seksualne.

Jak to działa?

Istnieją dwie drogi przeprowadzenia procesu oceny treści.

PROCES DLA WYDAWCÓW GIER PUDEŁKOWYCH:
Wydawca gry przed wypuszczeniem produktu na rynek wypełnia formularz oceny treści. Na podstawie jego odpowiedzi system oceniający PEGI określa proponowany rating wiekowy. Jest to rating tymczasowy i zostaje skierowany do dalszej głębokiej weryfikacji. Gry PEGI 3 i 7 oceniane są przez holenderski NICAM, a gry PEGI 12, 16 i 18 przez brytyjski VSC Rating Board. Jeśli gra przejdzie proces weryfikacji pomyślnie jej wydawca dostaje uprawnienia do stosowania danego oznaczenia PEGI na tym konkretnym produkcie.

PROCES DLA WYDAWCÓW GIER CYFROWYCH:
Rynek gier cyfrowych jest znacznie bardziej dynamiczny. Gry wydawane są tu codziennie, a raz wydane produkty podlegają nieustannym aktualizacjom. Jest on także rynkiem globalnym, więc musi uwzględnić wiele systemów oceny treści – nie tylko europejski PEGI. Tradycyjny model weryfikacji treści nie mógłby tu funkcjonować, dlatego ścieżka weryfikacji wygląda trochę inaczej. Za ocenę treści w grach cyfrowych odpowiada IARC, czyli International Age Rating Coalition. Jest to koalicja wiodących organów oceniających treści w poszczególnych regionach świata. Razem wypracowują metody oceny treści tak, aby dopasować gry z rynku globalnego do praw panujących na rynkach lokalnych. W teorii twórca gry wypełniając jedną ankietę IARC u wydawcy gier cyfrowych (czyli np. w sklepie Google Play, itp.) na jej podstawie dostaje odpowiedni rating dla danej gry. W każdym kraju będzie to dokładnie taki rating, jaki jest w nim stosowany dla gier pudełkowych, ale np. jeden z wiodących wydawców gier – App Store ma swój własny system klasyfikacji gier i nie znajdziemy tam oznaczeń typowych dla PEGI. W procesie oceny treści dla gier cyfrowych wszystko dzieje się automatycznie i nie ma tu głębokiej weryfikacji przed publikacją, ale IARC ma swoje narzędzia weryfikacji i w każdej chwili może interweniować, jeśli wykryje nieprawidłowości.

Rola Rodzica

W Polsce oznaczenia PEGI mają funkcję informacyjną. Nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Warto o tym pamiętać.
PEGI jest klasyfikacją ogólną, nie uwzględnia indywidualnych cech dzieci. Coś co nie wzbudzi emocji u jednego dziecka może okazać się zbyt stymulujące w przypadku innego dziecka w tym samym wieku.

TO RODZIC PODEJMUJE DECYZJĘ O TYM W CO MOGĄ GRAĆ JEGO DZIECI.

Na stronach PEGI możemy znaleźć kilka cennych rad dla Rodzicówznajdziecie je tutaj.

We własnym procesie oceny gry najpierw wybieram dla swojej pięciolatki tylko te, które mają PEGI 3, ale zanim w ogóle zaproponuję grę swojej córce ZAWSZE gram w nią sama i dopiero wtedy podejmuję decyzję, czy chcę pokazać ją Kasi. PEGI jest dla mnie takim pierwszym filtrem. Często korzystam też z filtrów w danym sklepie z aplikacjami – wybieram dział opatrzony nazwą w stylu „DLA NAJMŁODSZYCH”. Zazwyczaj są to właśnie gry z oznaczeniem PEGI 3. A kiedy już zaproponuję jakąś apkę mojej córce to i tak kilka pierwszych rozgrywek przeprowadzamy razem, żeby zweryfikować wpływ interakcji na poziom jej ekscytacji 😉 To wszystko jest dla mnie tak płynne, że czasem uzależniam swoją decyzję również od przebiegu dnia. Nie zaproponuję dziecku cukierkowej „strzelanki” w dniu, w którym było dużo emocji, jest duże prawdopodobieństwo że wtedy raczej sobie coś poczytamy 😉 Wszystko z głową, jak to mówią 🙂

A czym Wy kierujecie się przy wyborze gry dla Waszego dziecka? Macie jakieś swoje sprawdzone sposoby?


Do usłyszenia już wkrótce!

Author: Ewa MazurMama uroczej dziewczynki, grafik z wykształcenia, zawodu i zamiłowania.

Dodaj komentarz