Hej! Witajcie w kolejnym wpisie z serii „Robimy naszą pierwszą grę„. Dzisiaj zajmiemy się tematem, który ponownie jest kontynuacją poprzednich części, czyli: jak stworzyć własne grafiki do gry w Scratch’u, pomagając sobie dowolnym programem graficznym?
Podsumowanie dotychczasowych etapów
Dotarliśmy już całkiem daleko w naszej przygodzie z tworzeniem gry w Scratchu! Dzięki burzy mózgów wiemy już jaką grę chcemy stworzyć, wstęp do nauki programowania pozwolił nam wyszczególnić pytania, na które musimy znaleźć odpowiedź podczas właściwego kodowania, wiemy też, jak korzystać z gotowych grafik dostępnych w bazie Scratcha, oraz jak dodawać grafiki znalezione w Internecie. Teraz czas na kolejny krok – tworzenie własnych grafik w zewnętrznych programach graficznych.
Dlaczego warto tworzyć własne grafiki?
Skoro już wiemy, jak dodawać grafikę z zewnątrz, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy dodali naszą autorską grafikę, którą stworzymy sami. Będziemy mogli nadać jej niepowtarzalny charakter i wszystkie detale, które chodzą nam po głowie. Możemy to zrobić na przykład w takich programach jak:
- Photoshop – popularny i zaawansowany program do tworzenia grafiki.
- Paint – prosty program, który każdy zna z Windowsa.
- Procreate – świetny do rysowania na iPadzie.
- GIMP – darmowa alternatywa dla Photoshopa.
- Inkscape – darmowy program do tworzenia grafiki wektorowej.
- i wiele innych – dajcie znać w komentarzach, jakie programy do grafiki znacie i lubicie 😉
Podstawowa obsługa programów graficznych
Nie będziemy teraz uczyć się obsługi wszystkich tych programów, ale opowiem Wam, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu grafiki na potrzeby gry. Obsługa tych programów na podstawowym poziomie zwykle bywa intuicyjna. Mamy zazwyczaj:
- Pędzelek – którym możemy malować.
- Kształty geometryczne – koła, kwadraty, trójkąty do budowania złożonych postaci.
Wystarczy odnaleźć je w dostępnych panelach i trochę się nimi pobawić. Wprawa przyjdzie szybciej niż myślicie 😉
Tworzenie grafiki do gry
Ale przy tworzeniu grafiki na potrzeby gry warto pamiętać tych kilka ważnych wskazówek, które mogą się przydać:
- Przezroczyste tło: Bardzo ważne jest, aby grafika, którą tworzysz, miała przezroczyste tło. Dzięki temu nasza postać czy obiekt nie będzie miał białego prostokąta wokół siebie, gdy dodamy go do gry. W programach graficznych możesz zazwyczaj wybrać opcję tworzenia nowego pliku z przezroczystym tłem.
- Warstwy: Programy takie jak Photoshop, GIMP czy Procreate pozwalają na pracę na warstwach. To oznacza, że możesz rysować poszczególne elementy oddzielnie, co ułatwia późniejsze poprawki.
- Klatki animacji: Jeśli chcesz, aby Twoja postać się ruszała, możesz stworzyć kolejne klatki animacji. Na przykład, jeśli rysujesz postać biegnącą, stwórz kilka obrazków pokazujących różne etapy ruchu nóg.
- Rozmiar grafiki: Upewnij się, że grafika jest w odpowiednim rozmiarze do użycia w Scratchu. Zbyt duże grafiki mogą spowolnić grę, a zbyt małe mogą być niewyraźne.
- Eksportowanie grafiki: Gdy skończysz rysować, zapisz plik w formacie PNG, który obsługuje przezroczystość. W programach graficznych znajdziesz opcję „Eksportuj jako” lub „Zapisz jako” i wybierz format PNG.
Przykład
Załóżmy, że chcemy stworzyć prostą postać kota. Otwieramy nasz program graficzny (np. Procreate na iPadzie), tworzymy nowy plik z przezroczystym tłem, a następnie rysujemy kota używając pędzelka. Możemy dodać kilka szczegółów, jak oczy, nos i wąsy. Gdy kot jest gotowy, eksportujemy grafikę jako plik PNG i dodajemy ją do naszego projektu w Scratchu.
A dodawanie grafiki do Scratch’a macie dokładnie opisane w części 6 naszego poradnika.
Mam nadzieję, że te informacje pomogą Wam w tworzeniu własnych grafik do gry. Bawcie się dobrze i dajcie znać, jak Wam idzie!
Do usłyszenia wkrótce!