AI w edukacji – jak sztuczna inteligencja zmienia uczenie się i nauczanie

Sztuczna Inteligencja coraz śmielej wkracza do świata edukacji – i to nie tylko w salach wykładowych. Dziś chcę Wam pokazać, jak AI w edukacji może wspierać dzieci już na poziomie przedszkolnym, szkolnym, a także jak może ułatwiać życie nauczycielom i rodzicom. Bo tak, da się z niej korzystać mądrze i bezpiecznie – wystarczy tylko trochę ciekawości i otwartości.

Biały nowoczesny robot siedzący w szkolnej ławce, trzymający podręczniki do języka polskiego, matematyki i historii. W tle szkolna tablica.
Zdjęcie wygenerowane z użyciem Sztucznej Inteligencji

Przedszkole i edukacja wczesnoszkolna – Sztuczna Inteligencja jako wsparcie rozwoju dziecka (pod czujnym okiem opiekuna)

Na tym etapie najważniejsze są: rozwój mowy, logicznego myślenia, motoryki i emocji. AI może tu wspierać w bardzo miękki i zabawowy sposób, np.:

  • Aplikacje z AI do nauki głoskowania, rymowania, rozpoznawania dźwięków (np. Speech Blubs. Nie znalazłam jeszcze niczego na polskim rynku, ale wiem, że logopedzi interesują się tym tematem)
  • Interaktywne książki – które reagują na głos dziecka i zadają pytania dopasowane do wieku
  • Zabawki edukacyjne z prostą „sztuczną inteligencją”, np. roboty uczące kierunków, kolorów, kodowania (Bee-Bot)

AI nie zastępuje kontaktu z człowiekiem, ale może pomóc dostosować tempo i styl nauki do dziecka, co bywa ogromnym wsparciem – zwłaszcza dla dzieci z różnymi potrzebami.

Szkoła podstawowa i średnia – AI w edukacji jako narzędzie do nauki i organizacji

W starszych klasach AI może już działać jak pomoc naukowa i organizacyjna:

  • Chatboty edukacyjne, z którymi można porozmawiać o lekturze, zadaniu domowym czy zadaniu z matmy (nie zlecić mu napisanie wypracowania zamiast mnie, ale zadawać pytania i nie bać się bycia ocenionym za niewiedzę)
  • Aplikacje wspierające naukę języków (np. Duolingo, które zaczyna eksperymentować z AI), historii (np. Conker AI), matematyki (Photomath)
  • AI w Scratchu i programowaniu – dzieci uczą się współpracy z „maszyną”, testują rozwiązania, tworzą gry
  • Planery z AI, które pomagają dzieciom z ADHD lub trudnościami w planowaniu podzielić pracę na etapy

AI uczy też zadawania pytań, selekcji informacji, krytycznego myślenia (to podkreśliłabym dwa razy, gdybym miała możliwość) – jeśli tylko wiemy, jak z niej korzystać.

Nauczyciele – AI w edukacji jako pomoc w planowaniu, tworzeniu materiałów i komunikacji

Tu AI bywa naprawdę zbawieniem:

  • Tworzenie scenariuszy lekcji, kart pracy, quizów – szybciej, z możliwością dostosowania do poziomu uczniów (radzę śledzić bacznie rozwój AI w Canvie, która jest darmowa dla nauczycieli i uczniów)
  • Podpowiedzi metodyczne – jak wyjaśnić trudny temat, jak urozmaicić lekcję
  • AI jako asystent komunikacji z rodzicami – np. automatyzacja wiadomości, raportów
  • Analiza postępów uczniów – AI może wskazywać, które dziecko potrzebuje więcej wsparcia

To narzędzie, które może odciążyć nauczyciela – ale nie zastąpi jego serca, intuicji i doświadczenia.

Sztuczna Inteligencja to nie wróg, tylko nowy alfabet

AI w edukacji to nie tylko technologia – to sposób, w jaki możemy lepiej dostosować się do potrzeb dziecka, ułatwić sobie pracę i rozwijać kompetencje przyszłości.
Nie chodzi o to, by wszystko oddać maszynie. Chodzi o to, by wykorzystać ją do tego, by być jeszcze bliżej drugiego człowieka 💛 Mnie AI pomogło jakiś czas temu stworzyć fascynującą prezentację o higienie cyfrowej, którą zaprezentowałam w klasie moje córki. Dzieciaki miały mnóstwo pytań i trafnych spostrzeżeń!

Do usłyszenia wkrótce!

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *