Robimy naszą pierwszą grę – cz. 1

To ten czas. Tak myślę. Młoda ma 5,5 roku. Zaczęła przedszkolną zerówkę, bo od początku była w grupie z odrobinę starszymi dziećmi. No i… things got serious, że się tak z angielska wyrażę.

Prawda jest taka, że czekałam na zielone światło od Młodej.

Najpierw nienachalnie pokazywałam jej skrawki tego świata… a to odpaliłam Photoshopa i pokazywałam jej, jaka to magia pisać po tablecie graficznym i widzieć efekty na komputerze, a to zaczytywałyśmy się w przygodach Róży, która chciała wiedzieć różne rzeczy o technologii, a to bawiliśmy się całą trójką robotycznym krokodylkiem Koko, który daje całkiem porządne podstawy programowania, wreszcie zaczęłyśmy grać razem w gry, pokazałam jej jakie gry robimy z jej tatą, stworzyliśmy z nim także jedną grę specjalnie dla niej (Wy także możecie zapoznać się z grą Forest Cuties tutaj), przeszłam do tłumaczenia podstaw logiki, wyjaśniłam o co chodzi z osiami x i y, zajechałyśmy kilka paczek kredek rysując różne obrazki do jej galerii prac, a ostatnio uczyłyśmy się razem rysowania na iPadzie z pomocą Apple Pencil.

Sądzę, że mamy solidne podstawy do stworzenia naszej pierwszej wspólnej gry, a kiedy usłyszałam kilka tygodni temu „Mama, ja też chcę zrobić taką grę!” wiedziałam już, że mamy to! Wszak od tych samych słów zaczęła się moja własna przygoda z robieniem gier. Różnica jest taka, że ja miałam wtedy grubo ponad 20 lat i nie mówiłam do swojej mamy, tylko do siebie XD

Zrobić grę z dzieckiem? Ale jak?

Już przy okazji czytania Róży… wiedziałam, że jak tylko przyjdzie czas, pobawimy się Scratchem.

Scratch to wizualny język programowania stworzony przez informatyka Mitchela Resnicka – faceta, który pracował dla ukochanego przez rzesze Dzieciaków Lego, głównie nad seriami Lego Technic (Roboty, zdalnie sterowane auta – kojarzycie te klimaty?), więc można śmiało założyć, że zna się na rzeczy.

Scratch jest aktualnie jednym z wiodących języków wybieranych do nauki programowania najmłodszych. Działa on w bardzo prosty i intuicyjny sposób – po zainstalowaniu aplikacji Scratch na naszym urządzeniu i włączeniu programu naszym oczom ukaże się charakterystyczny kotek, któremu będziemy mogli wydać rozmaite polecenia. Te polecenia są widoczne w formie kafelków z różnymi ikonkami. Do każdego kafelka przypisane są odpowiednie funkcje, dzięki czemu programowanie odbywa się na zasadzie przeciągania wybranego kafelka w miejsce obszaru do edycji skryptów i łączenie go z kolejnymi kafelkami, tak aby powstał interesujący nas skrypt (czyli seria poleceń).

W skrócie – instalujemy Scrach’a, włączamy go i przeciągamy kafelki – ot całe programowanie. A jak już Dzieciaki załapią o co chodzi, a załapią szybciej niż Dorośli 😉 to mogą przejść do bardziej zaawansowanych projektów.

Widok z aplikacji Scratch Junior

Ja z moją córką mam już pierwsze spotkanie ze Scratchem za sobą. To było zaraz po przeczytaniu pierwszej części komiksu „Róża, a co chcesz wiedzieć„, ale wtedy tylko weszłyśmy, przywitałyśmy się z kotkiem i wyszłyśmy, bo jak wspomniałam – nie chciałam niczego przyspieszać, naciskać, zależało mi, żeby Młoda chciała sama.

A teraz chce, więc robimy do Scrach’a podejście drugie.
O naszej pierwszej grze będę pisała w serii wpisów. Dziś przedstawię Wam plan działania…

Plan pracy nad naszą pierwszą grą

  1. Brainstorm – burza mózgów. Siadamy z kartkami i pisadłami i zaczynamy gadać o grze – o czym ma być, co tam można będzie robić, kto w niej będzie? itd. Na tym etapie nie ograniczamy się niczym – ani naszymi podstawowymi umiejętnościami, ani możliwościami technologicznymi, ani dostępnością czasu, ani przekonaniami. Wszystkie pomysły bazgrolimy na kartkach. Kończymy ten etap zbierając wszystko do kupy i wyciągając z tego jakieś sensowne rozwiązanie – pomysł na grę.
  2. Nauka Scratch’a. Mamy podstawowe podstawy, ale mając też zamysł naszej pierwszej gry zaczniemy szukać odpowiednich kafelków, sprawdzimy, czy da się za pomocą tego narzędzia osiągnąć nasze plany. Jeśli nie – zmodyfikujemy plany tak, aby spotkały się z możliwościami.
  3. Grafika. Na bazie prototypów, które powstaną podczas brainstormu przygotujemy grafikę. Nad techniką zastanowimy się podczas tego etapu.
  4. Programowanie właściwe. Mając grafikę i importując ją do Scratch’a stworzymy odpowiednie polecenia i „wyplujemy” kompletną grę.
  5. Testowanie. Czyli granie w naszą grę na różne sposoby – od przodu, od tyłu, do góry nogami – wszystko po to, aby sprawdzić, czy gra działa poprawnie. Jeśli tak – jedziemy z promocją. Jeśli nie – poprawiamy bugi (czyli błędy w kodzie) i ponownie testujemy.
  6. Release i promo. Czyli opublikowanie gry i powiadomienie Was, że jest gotowa i można w nią zagrać.
Szkic przykładowej gry

Gotowi? My tak. No to jazda!

Może też chcecie spróbować zrobić swoją pierwszą grę z nami? Jeśli tak, to zostawiam Wam dziś coś, co przyda się podczas pierwszego etapu, czyli burzy mózgów. Mam na myśli szablon z wyrysowanym tabletem, który ułatwi projektowanie gry. można go używać np. tak jak na powyższym obrazku.

LICENCJA

Plik szablonu z tabletem oddaję do pobrania za darmo, ale TYLKO do użytku prywatnego! Nie zezwalam na komercyjne wykorzystanie (zarobkowe) zarówno samego pliku, jak i wydruków z niego powstałych. Ani plik, ani treści w nim zawarte nie mogą również służyć do stworzenia materiałów komercyjnych.

Jednocześnie zezwalam na nieodpłatne wykorzystanie szablonu z tabletem do celów edukacyjnych, np. podczas zajęć w Przedszkolu czy Szkole, ale proszę o wiadomość z informacją na adres ewa.mazur@mypoint.pl.

Zainteresowanych zakupem licencji komercyjnej proszę o kontakt pod tym samym adresem (ewa.mazur@mypoint.pl).

LINK DO POBRANIA SZABLONU Z TABLETEM

Szablon to plik .jpg formatu A4 – idealny do tworzenia szkiców gier z rozmachem 😉

POBIERAM: SZABLON Z TABLETEM

Jeśli szukacie podobnych materiałów, to polecam Waszej uwadze nasz dział O grach.

Do usłyszenia już wkrótce!

Author: Ewa MazurMama uroczej dziewczynki, grafik z wykształcenia, zawodu i zamiłowania.

Dodaj komentarz