Robimy naszą pierwszą grę – cz. 6, czyli grafiki ciąg dalszy – korzystanie z obrazków z Internetu

Hej! Witajcie w kolejnym wpisie z serii „Robimy naszą pierwszą grę„. Dzisiaj zajmiemy się tematem, który jest kontynuacją poprzedniej części, czyli: skąd czerpać gotowe grafiki z Internetu i jak je zaimportować do Scratcha?

Pamiętacie, jak w piątej części serii „Robimy naszą pierwszą grę” omówiłam korzystanie z bazy grafik Scratch’a? Jeśli nie, koniecznie zerknijcie do powyższego wpisu 😉 Dziś bowiem pójdziemy o krok dalej i poszerzymy nasz zasób grafik, korzystając z gotowców dostępnych w sieci. Zawodowo zajmuję się projektowaniem grafiki do gier, ale z doświadczenia wiem, że nie zawsze mamy czas, aby tworzyć wszystko od zera. Na szczęście Internet oferuje wiele zasobów, które mogą nam pomóc.

Zanim jednak przejdziemy do konkretów, przypomnę, że w naszej wspólnej przygodzie z tworzeniem gry w Scratchu uczestniczy moja ośmioletnia już córka. Razem przeszłyśmy już przez burzę mózgów, wstępną naukę programowania i pierwsze kroki w grafice. Jeśli jeszcze nie widzieliście tych wpisów, to polecam nadrobić 😄

Gotowe grafiki z Internetu – skąd je brać?

Internet jest pełen zasobów, które można wykorzystać do swoich projektów, a oto kilka miejsc, gdzie znajdziecie grafiki, które możecie użyć w swoich niekomercyjnych projektach:

  1. OpenClipart – Strona pełna darmowych grafik, które można wykorzystać bez ograniczeń. Znajdziecie tu różne kategorie, więc na pewno coś wpadnie Wam w oko. U mnie trochę się zacina i nie ma rozbudowanego menu, tylko wyszukiwarkę – więc trzeba trochę cierpliwości, ale moim zdaniem warto.
  2. Pixabay – Kolejne świetne miejsce z dużą bazą zdjęć i grafik. Pamiętajcie tylko, aby sprawdzić licencję* każdej grafiki. Strona jest połączona z Canvą (aplikacją do edycji grafiki), dzięki czemu możemy dokonywać zmian w istniejących grafikach.
  3. Vecteezy – Darmowe wektory i pliki .png z przezroczystym tłem, które świetnie nadają się do projektów tworzonych w Scratchu.
  4. Freepik – Oferuje zarówno darmowe, jak i płatne grafiki. W przypadku darmowych grafik pamiętajcie o przypisaniu autorstwa, zgodnie z licencją*.

O co chodzi z tą licencją?

Licencje do plików graficznych to zasady i prawa ustalane przez twórców grafik, które mówią, jak możemy tych grafik używać. Licencja to coś w rodzaju „pozwolenia” od autora.

Dlaczego należy przestrzegać licencji?

  1. Szacunek i wsparcie dla twórców – za ich ciężką pracę.
  2. Legalność – korzystając z grafik zgodnie z licencją, unikamy problemów prawnych. To jak jazda samochodem zgodnie z przepisami drogowymi.

Rodzaje licencji w uproszczeniu:

  1. Darmowe do użytku prywatnego – możemy używać grafiki w projektach, które robimy dla siebie, np. w szkolnych projektach czy prywatnych grach, ale nie możemy ich sprzedawać.
  2. Darmowe do użytku komercyjnego – możemy używać grafiki nawet w projektach, które przynoszą nam zysk, np. w aplikacjach, które sprzedajemy.
  3. Z przypisaniem autorstwa – możemy używać grafiki, ale musimy napisać, kto jest jej autorem, np. w opisie gry czy na stronie internetowej.
  4. Zakaz użycia – nie możemy w ogóle używać tej grafiki, chyba że dostaniemy specjalne pozwolenie od autora, albo wykupimy u niego licencję, która zezwoli nam na używanie grafiki.

Jak dodać grafikę z Internetu do Scratch’a?

Powiedzmy, że chcemy dodać do naszej gry nowego duszka, np. pieska. Oto instrukcja krok po kroku jak to zrobić:

Krok 1

Pobieramy grafikę – dla przykładu będzie to grafika psa z serwisu Freepik (Obraz autorstwa brgfx na Freepik) – Wyszukujemy psa, pobieramy obraz i zapisujemy go na naszym komputerze.

W wyszukiwarce serwisu Freepik wpisałam słowo „pies”
Wybrałam tego pieska, sprawdziłam w jego opisie, że można go używać podając autora grafiki (Obraz autorstwa brgfx na Freepik). Następnie pobrałam grafikę klikając zielony przycisk „Pobierz”

Krok 2 (opcjonalny)

Usuwamy zbędne tło – czasami pobrana grafika ma tło, którego nie chcemy w projekcie. Żeby usunąć niechciane tło możemy skorzystać z darmowego narzędzia Pixlr.com z opcją usuwania tła przez Sztuczną Inteligencję.

Krok 3

Otwieramy projekt w Scratchu – Przechodzimy do zakładki „Kostiumy”.

Krok 4

Klikamy „Prześlij kostium” i wybieramy pobrany plik – piesek pojawi się jako nowy kostium.

Krok 5

Dostosowujemy jego rozmiar i położenie – ustawiamy pieska tam, gdzie ma się pojawić w naszej grze.

Krok 6

Tworzymy skrypt dla nowego duszka – możemy napisać skrypt, który sprawi, że piesek będzie chodził po ekranie – dziś pokażę tylko jak taki skrypt wygląda, a programować nauczymy się razem w kolejnych wpisach tej serii.

Kilka porad na koniec

  • Zawsze sprawdzaj licencję grafiki – Nawet jeśli grafika jest darmowa, upewnij się, że możesz jej używać w swoim projekcie.
  • Optymalizuj grafiki – Upewnij się, że grafiki są odpowiednio zoptymalizowane, aby nie spowalniały Twojej gry. Chodzi o to, że grafiki które są „ciężkie” i zajmują dużo miejsca na dysku (np. powyżej kilkudziesięciu Mb) będą spowalniały pracę twojego programu, który piszesz). W internecie znajdziesz darmowe narzędzia do optymalizacji plików, np. tinypng.com
  • Bądź kreatywny – Korzystanie z gotowych grafik nie oznacza, że Twoja gra nie będzie oryginalna. Możesz je modyfikować i łączyć w unikalny sposób.

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Wam w tworzeniu Waszych niesamowitych gier. Jeśli macie pytania lub chcecie podzielić się swoimi doświadczeniami, zostawcie komentarz!

Do usłyszenia wkrótce!

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ RÓWNIEŻ:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *