Hej! Witajcie w kolejnym wpisie z serii „Robimy naszą pierwszą grę„. Dzisiaj zajmiemy się tematem, który jest kontynuacją poprzedniej części, czyli: skąd czerpać gotowe grafiki z Internetu i jak je zaimportować do Scratcha?
Pamiętacie, jak w piątej części serii „Robimy naszą pierwszą grę” omówiłam korzystanie z bazy grafik Scratch’a? Jeśli nie, koniecznie zerknijcie do powyższego wpisu 😉 Dziś bowiem pójdziemy o krok dalej i poszerzymy nasz zasób grafik, korzystając z gotowców dostępnych w sieci. Zawodowo zajmuję się projektowaniem grafiki do gier, ale z doświadczenia wiem, że nie zawsze mamy czas, aby tworzyć wszystko od zera. Na szczęście Internet oferuje wiele zasobów, które mogą nam pomóc.
Zanim jednak przejdziemy do konkretów, przypomnę, że w naszej wspólnej przygodzie z tworzeniem gry w Scratchu uczestniczy moja ośmioletnia już córka. Razem przeszłyśmy już przez burzę mózgów, wstępną naukę programowania i pierwsze kroki w grafice. Jeśli jeszcze nie widzieliście tych wpisów, to polecam nadrobić 😄
Gotowe grafiki z Internetu – skąd je brać?
Internet jest pełen zasobów, które można wykorzystać do swoich projektów, a oto kilka miejsc, gdzie znajdziecie grafiki, które możecie użyć w swoich niekomercyjnych projektach:
- OpenClipart – Strona pełna darmowych grafik, które można wykorzystać bez ograniczeń. Znajdziecie tu różne kategorie, więc na pewno coś wpadnie Wam w oko. U mnie trochę się zacina i nie ma rozbudowanego menu, tylko wyszukiwarkę – więc trzeba trochę cierpliwości, ale moim zdaniem warto.
- Pixabay – Kolejne świetne miejsce z dużą bazą zdjęć i grafik. Pamiętajcie tylko, aby sprawdzić licencję* każdej grafiki. Strona jest połączona z Canvą (aplikacją do edycji grafiki), dzięki czemu możemy dokonywać zmian w istniejących grafikach.
- Vecteezy – Darmowe wektory i pliki .png z przezroczystym tłem, które świetnie nadają się do projektów tworzonych w Scratchu.
- Freepik – Oferuje zarówno darmowe, jak i płatne grafiki. W przypadku darmowych grafik pamiętajcie o przypisaniu autorstwa, zgodnie z licencją*.
O co chodzi z tą licencją?
Licencje do plików graficznych to zasady i prawa ustalane przez twórców grafik, które mówią, jak możemy tych grafik używać. Licencja to coś w rodzaju „pozwolenia” od autora.
Dlaczego należy przestrzegać licencji?
- Szacunek i wsparcie dla twórców – za ich ciężką pracę.
- Legalność – korzystając z grafik zgodnie z licencją, unikamy problemów prawnych. To jak jazda samochodem zgodnie z przepisami drogowymi.
Rodzaje licencji w uproszczeniu:
- Darmowe do użytku prywatnego – możemy używać grafiki w projektach, które robimy dla siebie, np. w szkolnych projektach czy prywatnych grach, ale nie możemy ich sprzedawać.
- Darmowe do użytku komercyjnego – możemy używać grafiki nawet w projektach, które przynoszą nam zysk, np. w aplikacjach, które sprzedajemy.
- Z przypisaniem autorstwa – możemy używać grafiki, ale musimy napisać, kto jest jej autorem, np. w opisie gry czy na stronie internetowej.
- Zakaz użycia – nie możemy w ogóle używać tej grafiki, chyba że dostaniemy specjalne pozwolenie od autora, albo wykupimy u niego licencję, która zezwoli nam na używanie grafiki.
Jak dodać grafikę z Internetu do Scratch’a?
Powiedzmy, że chcemy dodać do naszej gry nowego duszka, np. pieska. Oto instrukcja krok po kroku jak to zrobić:
Krok 1
Pobieramy grafikę – dla przykładu będzie to grafika psa z serwisu Freepik (Obraz autorstwa brgfx na Freepik) – Wyszukujemy psa, pobieramy obraz i zapisujemy go na naszym komputerze.
Krok 2 (opcjonalny)
Usuwamy zbędne tło – czasami pobrana grafika ma tło, którego nie chcemy w projekcie. Żeby usunąć niechciane tło możemy skorzystać z darmowego narzędzia Pixlr.com z opcją usuwania tła przez Sztuczną Inteligencję.
Krok 3
Otwieramy projekt w Scratchu – Przechodzimy do zakładki „Kostiumy”.
Krok 4
Klikamy „Prześlij kostium” i wybieramy pobrany plik – piesek pojawi się jako nowy kostium.
Krok 5
Dostosowujemy jego rozmiar i położenie – ustawiamy pieska tam, gdzie ma się pojawić w naszej grze.
Krok 6
Tworzymy skrypt dla nowego duszka – możemy napisać skrypt, który sprawi, że piesek będzie chodził po ekranie – dziś pokażę tylko jak taki skrypt wygląda, a programować nauczymy się razem w kolejnych wpisach tej serii.
Kilka porad na koniec
- Zawsze sprawdzaj licencję grafiki – Nawet jeśli grafika jest darmowa, upewnij się, że możesz jej używać w swoim projekcie.
- Optymalizuj grafiki – Upewnij się, że grafiki są odpowiednio zoptymalizowane, aby nie spowalniały Twojej gry. Chodzi o to, że grafiki które są „ciężkie” i zajmują dużo miejsca na dysku (np. powyżej kilkudziesięciu Mb) będą spowalniały pracę twojego programu, który piszesz). W internecie znajdziesz darmowe narzędzia do optymalizacji plików, np. tinypng.com
- Bądź kreatywny – Korzystanie z gotowych grafik nie oznacza, że Twoja gra nie będzie oryginalna. Możesz je modyfikować i łączyć w unikalny sposób.
Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Wam w tworzeniu Waszych niesamowitych gier. Jeśli macie pytania lub chcecie podzielić się swoimi doświadczeniami, zostawcie komentarz!
Do usłyszenia wkrótce!