Witam się z Wami w kolejnym wpisie serii robimy naszą pierwszą grę mobilną. Miałyśmy z córką niezaplanowaną dłuższą przerwę w naszym projekcie, więc spieszę z przypomnieniem co i jak! Od jakiegoś czasu pracujemy z córką nad naszą pierwszą w życiu wspólną grą mobilną. To nie przypadek, że zajęłyśmy się właśnie takim projektem, ponieważ z zawodu jestem projektantką gier. Kiedy moja córka któregoś razu zapragnęła zrobić własną grę, pośpieszyłam z pomocą.
Aby pracowało nam się miło i przyjemnie, w pierwszym kroku rozpisałyśmy plan działania. Możecie zapoznać się z nim w pierwszym wpisie naszej serii, a tu w skrócie napiszę, że mamy już za sobą trzy pierwsze fazy projektu, czyli burzę mózgów, naukę programowania i wstęp do grafiki.
Z uwagi na mój zawód nie mogłam odmówić sobie pogłębienia tematu grafiki i postanowiłam rozbić go na kilka najbliższych wpisów w tej serii. Chcę w nich dokładnie opisać każdy z omawianych w części trzeciej sposobów na stworzenie grafiki do gry w Scratch’u.
Jakie są łatwe sposoby na stworzenie grafiki do gry?
- Skorzystanie z bazy grafik Scratch’a.
- Skorzystanie z gotowców z Internetu.
- Stworzenie własnej grafiki cyfrowej przy pomocy programu do tworzenia grafiki cyfrowej.
- Zamiana grafiki analogowej na cyfrową.
- Skorzystanie z narzędzi do rysowania w Scratch’u.
Dziś omówię punkt pierwszy, czyli bazę grafik Scratch’a. Jeśli nie znacie tej aplikacji do programowania polecam szczególnie Waszej uwadze wpis Programowanie dla Dzieci – recenzja książki „Młodzi giganci programowania. Scratch”.
Samego Scratch’a w wersji pod przeglądarkę znajdziecie pod adresem https://scratch.mit.edu.
Jak pracować z bazą grafik Scratch’a?
Aby skorzystać z bazy grafik w Scratchu, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz projekt w Scratchu i przejdź do zakładki „Kostiumy”.
- Kliknij przycisk „Wybierz kostium” i wybierz gotową grafikę z dostępnych kategorii: Zwierzęta, Ludzie, Fikcja, Taniec, Muzyka, Sport, Jedzenie, Moda, Litery.
- Kliknij na wybraną przez siebie grafikę, aby dodać ją do swojego projektu.
- Po dodaniu jej do projektu możesz zmienić jej rozmiar, obrócić lub przenieść w inne miejsce.
- Oprócz „Kostiumów” dla tzw. Duszków (czyli obiektów, które będą występować w naszej grze/animacji – Scratch stosuje charakterystyczną nazwę „Duszki”) w podobny sposób możesz także zmieniać grafikę tła.
Poniżej możecie zobaczyć wszystkie powyższe kroki na screenach ze Scratch’a. Dorzucam też garść szczegółów ⬇️
Do usłyszenia wkrótce!